اباقیس
در این دنیا استخفاف و استعلا بر ما تحمیل میشود و این را صاحب اباقیس(میمون یزید) تحمیل میکند و ندایی میپیچد کُونُوا قِرَدَةً خاسِئین و بر ما یزید حاکم میشود.
قالَ أَ رَأَیْتَکَ هذَا الَّذی کَرَّمْتَ عَلَیَّ لَئِنْ أَخَّرْتَنِ إِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ لَأَحْتَنِکَنَّ ذُرِّیَّتَهُ إِلاَّ قَلیلاً (62)
قالَ اذْهَبْ فَمَنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ فَإِنَّ جَهَنَّمَ جَزاؤُکُمْ جَزاءً مَوْفُوراً (63)
وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ وَ أَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ وَ رَجِلِکَ وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلاَّ غُرُوراً (64)/اسراء/
و بعد خداوند بر تلنگری فرمود:
إِنَّ عِبادی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ وَ کَفى بِرَبِّکَ وَکیلاً (65)
انگار سائل میپرسد که این کدام خداوند است که وکیل است؟ این چه خدایی است که این چنین اعلی است؟
رَبُّکُمُ الَّذِی یُزْجِی لَکُمُ الْفُلْکَ پروردگار شماست آن که کشتى را براى شما به جریان مىاندازد، چون خداست که چوبهاى کشتى را داراى منافذ قرار داده تا هوا داخل آن شده و از تهنشین شدنش که غرق شدن را در پى دارد جلوگیرى نماید.
فِی الْبَحْرِ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ با حرکت کردن کشتىها در دریا مىتوانید کالاهاى خود را به کشورهاى دور منتقل کرده و تجارتهاى پرسودى بنمایید، إِنَّهُ کانَ بِکُمْ رَحِیماً خداوند به شما مهربان است، این جمله در موضع تعلیل است.
این چنین خداوند ما را خوانده از یوغ شیطان انسی و جنی به در آییم و به تحت تکفل و توکل خداوند برویم.