"عقل سَرزده"

عقل بی‌سر

"عقل سَرزده"

عقل بی‌سر

سرزده . [ س َ زَ دَ /دِ ] (ن مف مرکب ) کنایه از ملامت کرده شده . (آنندراج ). سرزنش کرده شده . (رشیدی ). خجل . || ناگاه و بی طلب و بی رخصت . (آنندراج ). بی خبر. (غیاث ). ناگاه و بی رخصت درآمده . (رشیدی ).

آخرین مطالب

اطفال مغزان بزرگ هیکل، عاقلان طفل هیکل

شنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۵۷ ق.ظ

و الحمد اللَّه رب العالمین که بنده در چهار سالگى همه اینها(احکام) را مى‏‌دانستم و نماز شب مى‏‌کردم در مسجد صفا و نماز صبح را به جماعت مى‏‌کردم و اطفال را نصیحت مى‏‌کردم به آیه و حدیث به تعلیم پدرم رحمه اللَّه تعالى و غرض آنست که حق سبحانه و تعالى مرتبه مرتبه عقل اطفال را زیاده مى‏کند و در سن شش غالبا قابل تعلم هستند و لیکن پدرهاى بى‌‏سعادت خود تحصیل نکرده‌‏اند آن چه را مى‌‏باید و تحصیل چیزى چند کرده‌‏اند که نمى‌‏باید آنها را به یاد اطفال خود مى‌‏دهند و حجت الهى بر خلایق تمامست و تقصیر از ایشان است."/لوامع صاحبقرانی-محمدتقی مجلسی/

قرار بود برای خواهر همسرم، کادوی تولد بگیرم و توصیه کرده‌بودند که از همان کتب داستانی که می‌خواند بگیرم.

با خودم فکر کردم که تحمیق کودکان تا کی؟ آیا قرار نیست بزرگ شود؟ آیا قرار نیست بالغ شود؟ تا کی به بهانه سن او را کوچک کنیم و کوچک بماند؟ و...

به داخل کتاب فروشی رفتم و قصد کردم که کتاب رشد مرحوم عین صاد را بخرم که نداشت و در قسمت اطفال دنبال کتاب می‌گشتم که هر کتابی را که نظاره کردم، خریدش را توهین به شعور خودم دانستم پس یک کتاب طنز از این چرندنویسی‌های بهتر از آن کتب داستان کودک گرفتم هر چه نباشد بین بد و بدتر، انسان عاقل، بد را انتخاب می‌کند یا اولی الابصار.

القصه آن نقل بر قمة(1) مطلب جای تأمل دارد که آن‌ها چرا آن شدند و اگر بگوییم یک در هزار و یک در میلیون و هکذا، چرا ما یک در دو میلیون و امثال ذلک نداریم!

(1) قمة به معنای فرق سر است و از همین‌جا معنی قمه‌زنی مشخص میشود و اعراب به آن تطبیر گویند که طبر در عربی به معنی تبر فارسی است و اصل آن از فارسی به عربی رفته‌است و در معنای دیگر طبر به معنی جست و خیز کردن نیز آمده‌است.

  • میم الف

تربیت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی